MANUSIA

salam

aku manusia, yang tengah baca ni pun manusia jugak kan? hahaha....aku taktau la pulak kalau ada binatang celik i.t dalam dunia ni....kalau ada wa respek ar luuuu hahaha...

aku adalah Homo sapiens, dan korang juga begitu...kerana itulah kita berbeza dengan makhluk yang lain. tapi bg aku ni aku rasa aku seoarang yang abnormal( ni aku rasa la betui x betui aku taktau) tapi aku rasa kekadang aku betul kekdang aku rasa aku bengkok..walaupun aku memang bengkok hahahaha....

setiap manusia mempunyai JIWA....jiwa ni mempunyai campuran nafsu yang berlainan....nafsu apakah itu? nafsu dari erti kata lain adalah keinginan didalam jiwa.. apa yang dilakukan manusia adalah berdasarkan keinginannya sendiri... seperti keinginan nak p berak, nak kencing, nak sembahyang, nak makan, nak tido, nak bercinta, nak bercium, nak skodeng,dan nak macam macam lg laaaa kan..

tu semua tu adalah nafsu. nafsu yang mesti ada pada seseorang manusia adalah seperti nafsu makan, nafsu tido, nafsu rehat, nafsu syahwat dan dan macam macam lg tapi ia semestinya nafsu yang wajib ada dalam jiwa manusia iaitu lumrah manusia...nafsu jenis ni nafsu biasa ...dan ia tak memudaratkan kecuali tidak dikontrol dengan baik akan membawa padah pada diri sendiri...seperti nafsu makan ..kalau makan lebih-lebih sebab sedap makan akan mengakibatkan gemuk dan penyakit...

nafsu/keinginan jiwa sebenarnya membawa kepada kemusnahan kita sendiri...kerana ia sangat menyuruh kepada kejahatan...seperti menyampah(hehehe macam post aku yang lepas), dengki, irihati, riak dan sewaktu dengannya la....dan aku rasa korang pon tahukan..sebab apa aku nak cerita pasai nafsu? sebabnya adalah kerana aku memang abnormal dimana aku rasa seperti blur ..kenapa aku blur...terus terang aku ckp...aku rasa seperti apa nak buat ek?, benda apa yang sepatutnya?, kenapa aku rasa macam ni?, kenapa berlaku seperti ini? seperti banyak persoalan yang tak dijawab dalam kepala otak aku ni...kenapa aku rasa diri aku abnormal, nanti aku cerita pada posting yang lain InsyaAllah.

berbalik kepada nafsu...nafsu mempunyai banyak level..nafsu yang aku nak cerita ni tak dikategorikan didalam nafsu biasa/lumrah manusia..kerana nafstu yang banyak level ni adalah lebih kepada kawalan nafsu jiwa dan fikiran kita....

JENIS2 nafsu:
1. Nafsu Ammarah
-nafsu jahat
-nafsu seperti suka marah, jeles, irihati, riak, suka kepada kejahatn dan sewaktu dengannya.
2. Nafsu Lawwamah
-nafsu bercampur aduk antara baik dan jahat
-untuk orang islam yang kebanyakkan mempunyai nafsu ini( aku rasa la)
3. Nafsu Mulhamah
-nafsu yang banyak baik dari jahat.
-dimana nafsu ini sudah mula mengajak kepada kebaikkan sahaja
-cuma seseorang itu perlu displin gila babeng la baru boleh p ke step seterusnya..
4. Nafsu Mutmainnah
-nafsu yang berasa tenang sentiasa dimana ia rasa ia telah faham sebenar-benarnya apa ertinya hidup didunia ini.
-nafsu yang telah sedar dan tidak dijangkiti oleh nafsu kejahatan.(tahap ni mesti kena ada tahap kekontrolan yang tinggi gileeerrr)
-kalau seseorang dah tahap ni, kalau kena marah ke kena keji ke dan walaupun kena puji skali pon dia tetap tenang menghadapi segala dugaan padanya.
5. Nafsu Radhiah
-nafsu yang mempunyai "antibody" yang kuat.
-nafsu jenis ni dia suka kepada kebaikkan sahaja.
-nafsu yang redha apa yang berlaku padanya
6. Nafsu Mardhiah
-nafsu yang diredhai Allah
-nafsu jenis ni dia punya dasyat masyaAllah,
-nafsu yang ada pada para wali besar
7. Nafsu Kamilah
-nafsu ni manusia bertaraf nabi dan rasul je ade.
-kalau dah tahap nabi dan rasul, korang pon tau nafsu ni memang tahap tinggi la kan kan kan...

p/s: kalau nak tahu lebih lanjut.....kena cari sendiri la....sebab apa yang aku taip ni mungkin ada cacat celanya...dan jangan amik 100% sebab aku bukannya arif....kalau ada "bengkok" tolong betul hahaha...

Ulasan

Firdaus(Daus) berkata…
dear ustad.

sbenaryer.
sy adelah penghidap nafsu AMMARAH.
pentakde berkata…
ferdhaousku,

penawarnya..try p beli ubat relieves haenorrhoid atau diosmine-hesperidine kat pharmacy terdekat dirumah anda....hahahaha..just a joke..

Catatan Popular