JAGA HATI DAN MENYAMPAH

salam...

seperti biasa blur, bosan DLL. tapi time ni aku nak cerita ulas pasal Jaga Hati dan Menyampah...
aku rasa setiap orang ada benda ni...adakah ia perasaan kita atau memang dah perangai manusia memang macam tu ....itu aku tak tau la pulak....mungkin sesetengah orang memang dah ada dalam perangai dia ....mungkin ia memang perasaan yang akan timbul apabila kita taknak tp disebabkan kita ada sifat baik maka kena la jaga hati...aku rasa mungkin korang tak paham sangat apa yang aku tekankan kat sini...

kenapa mesti ia berlaku? owh itu senang saja...dari segi teori nya...contoh la....

KERJA
tidak semua orang yang bekerja dengan kita, kita sesuai bergaul/berbincang dengannya. tetapi kerana disebabkan ia ada berkaitan dengan periuk nasi kita , maka kita terpaksa jugak melayan/berbincang dalam kata lain work as a team even korang tak suka dengan rakan sekerja tersebut. so dalam kata lain kita terpaksa BERLAKON. maybe dengan bos kita, maybe dengan rakan sekerja yang cerewet dan sebagainya la(korang pon tau la yang lain2 perangai tu kan)
apa yang aku sebut disini ia mungkin ada berkaitan dengan hidup aku sendiri..tapi so far....so good...sbb stail aku...jangan ko kaco periuk nasi aku sudahhh la....lantak ko laaa ko nak wat ape ponggg...

KAWAN(mengikut kaum sejenis jika perempuan untuk kawan perempuan dan sebaliknya)
-benda ni aku rasa semua orang pernah rasa termasuk diri aku...tapi disebabkan aku tak ramai kawan rapat...maka jarang gila babeng aku menyampah ngan kawan-kawan aku hahaha....ok sambung dari segi teori pulak.. semua kawan-kawan kita yang rapat ke yang jauh ke atau yang kurus ke yang cantik ke yang huduh ke...semua tu walaupun setiap orang rupanya ada yang lebih ada yang kurang(tu pandai-pandai la korang paham) semuanya ada perangainya masing-masing...yang cantik tak semestinya perangai tu cantik, yang huduh tak semestinya perangai tu huduh gak...its depend la kan....tapi kawan kawan ni slagi depa tak buat hal sangat dan masih ada yang menjaga batas pergaulan(nyakat, kutuk, perli dan lain2) maka kawan tu adalah kawan yang sempoi la...ada masa kita kita boleh bergaul "kasaq" skit dan ada masa kena gak jaga hati member.... TAPI jika ada main langgar jeeeee...memang nak kene bukan setakat menyampeehhh je...rasa nak SEPAK MUKE pon adeeE....hahahaha

KAWAN 2(kawan yang berlawanan jenis)
-ok yang ni pun aku tak ramai kawan jenis ni, boleh dikatakan kalau ada pon kenal camtu-camtu je...."siapalahh ku ini ingin meminta budi" hahaha nyanyi la pulak....ok berbalik kepada teori.....kawan kategori dua ni....selalunya ia depend kepada tahap pergaulan diorang.....jika seseorang itu mempunyai kawan berlawan jenis tapi rapat...maka ia boleh masuk ke dalam jenis ketegori satu(kategori diatas)..so takpayah aku nak terang dua kali la....
-tapi jika tak rapat....atau dalam kata lain rapat gitu2 je...maka diorang ni kebanyakkannya tapi bukan semua ya....mengikut perkiraan aku 20-30%(bila masa aku wat statistik ni hahahaha) sahaja yang jenis boleh dipercayai dan tidak mennyelak kain orang lain kekekeke(betul ke apa yang aku sebut ni) atau dalam kata lain yang OK. Yang lain nye....macam aku cakap pasal tajuk posting aku la....mungkin depan kita perghhh sembang elok bukan main tapi belakang wallahualam... tapi mungkin diri kita sendiri yang berperangai sedemikian....tepuk dada tanya selera(kalau yang perempuan tu tepuk la atas skittt haahahahaha kalau nak suruh aku tepuk boleh gak----weiii lu yang tengah taip ni... otak tu jaga skit nak kena sekeh ka ahahaha)

KAWAN 3(kawan yang minat kawan berlawan jenis)~complicated case~
- kawan kategori ni....ni macam macam ada perangai nya.....salah satu adalah....ok sebelum aku teruskan, "minat" yang aku maksudkan atau aku tekankan kat sini adalah dari segi cinta, suka dan sewaktu dengan nya la. sambung balik kepada teori...sipeminat dan sidiminati ini mempunyai dilema mereka sendiri....iaitu 'orang yang diminati' tak suke dalam kata lain menyampah kepada sipeminat kerana asyik dok kaco(ngorat, adjust, berharapan masih ada peluang dan sewaktu dengannya la) je, padahal sidiminati ini sebenarnya memang tak suka pun pada sipeminat itu,walaupun sidiminati ni dah cakap pun bahawa tak minat kepada sipeminat tersebut ,maka mungkin ada timbul perasaan menyampah dan perasaan tidak senang hati( dalam kata lain"benciiii betull laa siminah/simamat ni") dalam hati sidiminati ini. tetapi sidiminati itu masih juga melayan si peminat itu walaupun ia dah tau tau yang sipeminat tu minat(suka, cinta atau jatuh hati) sama itu olang diminati itu. kerana ya lor....mau jaga hati maaa...tapi ada jugak yang tak jaga hati haahahaha...macam buat layan tak layan ke, buat bodo ke, buat dek je ke... dan sewaktu dengannya.

-ia terjadi apabila sipeminat itu mempunyai niat ingin memiliki orang yang diminatnya walaupun sepeminat itu tahu ia bertepuk sebelah tangan....tapi sepeminat tu tetap tepuk juga hahaha..dah minat nak wat camanaa..bukan senang nak buang perasaan woooo, ingat main beli-pakai-buang ka...so terpaksa la sepeminat itu tepuk gak laa, walaupun sebelah tangan hahahaha....last2 tepuk dahi sendiri haahha...adeh apa yang aku merepek ni

- tak semestinya kejadian ini berlaku selepas sipeminat ini meluahkan isihatinya melalui kata-kata.... ia juga boleh berlaku diwaktu sipeminat ini meluahkan secara pergaulannya...seperti chatting, bekerja bersama, time sekolah dan sewaktu dengannya..dan effeknya adalah sama dengan diatas...depend kepada sidiminati jika sidiminati ni perasan atau tidak...kan kan kan.....

- sori la panjang sangat...sebab kategori ni la yang paling susah nak terang dari segi teori ni...tapi aku nak sambung skit lagi jaaa....sidiminati ini juga tak bleh dipersalahkan kerana perasaan dia bukan hak dia, yang dia boleh kontrol sukati dia je...so siapakah yang salah....nak kata salah sepeminat pon tak boleh jugak sebab sipeminat sama jugak dengan sidiminati, iaitu tak boleh nak kontrol perasaan minat tu ikut sukhati dia...sebab benda tu mai sendiri maaa...tapi pada sidiminati...jika dia ada mencuba untuk minat pada sipeminat, tapi last2 takbleh jugak maka lama lama timbul la rasa menyampah....dan juga pada masa yang sama terpaksa menjaga hati sepeminat..sbb kekadang kesian gak la, kang tak layan kata sombong la apa la...kalau layan lebih skit mcm beri harapan plak....so jadi la perangai layan tak layan...korang rasa la apa penyelesaian kepada masalah kepada kawan kategori ketiga ni? bg aku, aku pun takdak jawapan penyelesaian kerana ia depends to takdir masing masing...cuma berusaha la apa selagi mampu, tak kira kepada peminat atau sidiminati...



waaaa panjang betul gua punya karangan merepek ni...tapi tu la antara contoh2 kategori untuk manusia yang "JAGA HATI DAN MENYAMPAH"...
dan terima kasih la kepada yang baca sampai sini...kesian korang terpaksa membaca tulisan bodoh ku ini...toche toche...

p/s; fakta diatas adalah teori berdasarkan otak dan hati Aku sendiri...jadi apa apa pun Lu Pikir La Sendiri

Adios

Ulasan

Nurul Zahar berkata…
Bismillah.
Emm apa yg ditulis ni macam kena je dengan feeling saya skrg ni..sipeminat dan sidiminati, eh awak pun dah mula ada special instinct ke? hahaha

- Kawan 2:
saya mmg x suka jaga tepi kain orang apalagi nak selak2 kain orang. pe ke benda la x de keje lain ke. But if they are closed to me, of course i need to know, at least give some explanations whatever n i dare to ask them directly. Most guys i know are willing to share because sometime they need girls opinion.

- kawan 3:
mmg susah nak buang perasaan, perit oo but korbankan perasaan is one of the jihad also, jihad melawan nafsu. kalau dah sidiminati x nak kat kita wat pe paksa2, right? klu pun dia x menyampah n dia terima at the end, but the feeling would not be as what sipeminat expected.Because sidiminati menerima dia hy sbb kesian. Sedangkan sipeminat menagih cinta yg tulus mulus. Amat besar perbezaannya antara cinta dan kesian. kita boleh kesiankan org yg kita cinta ttp kita x leh cinta org yg kita kasihankan. So in this case, lebih baik x yah layan, n sipeminat pun kenalah sedar2 diri. But there are some cases, sidiminati ni cam main teka teki, men tarik tali pulak konon nak jaga hati shg sipeminat ni confuse aku ni x bertepuk sebelah tangan ke pe etc. kan baik cakap direct je i dont love you please understand. kan senang!
Its very complicated. So lebih baik terluka skrg dari parah kemudian. This is also to remind myself. sudah-sudahlah tu. Mmg sedih, kecewa tahap cipan but Allah SWT will replace with better ones. Just testing your patience and faithfulness je.

Firman Allah:
"Jika kamu belanjakan seluruh isi bumi(untuk menyatukan hati manusia)nescaya kamu tidak akan dapat menyatukan hati mereka melainkan Allah jua yang menyatukan mereka" (Al-Anfal 8:63)

Kepada Allah jua kita bergantung harap.
pentakde berkata…
oh cik lulu, saya tak setuju skit diulasan kawan3...

itu sebenarnya depends kepada kedua dua subjek tersebut...jika sipeminat memang dah sedar tp...nak wat camana bukan kita main beli-pakai-buang punya produk...jadi tu la saya kata bukan salah kedua-dua pihak..kerana ini permainan dunia....kalau ia jihad, alhamdulillah la...dan saya pernah dengar satu kabar bahawa "couple itu haram" tapi tak tahu sejauh mana kesahihannya....cinta kesian atau cinta tulus itu bukan masalah....kerana jika ia kesian..maka ia tetap cinta...jika ia tulus ia tetap cinta...tp apa yg berbeza nya..manusia itu sahaja....kerana manusia berbeza..maksud saya berbeza ini bukan orang A dengan orang B...maksud saya adalah berbeza dari perangai dulu,kini dan akan datang...jika kesian lama2 jadi tulus pun ok gak kan...kalau tulus lama-lama jadi kesian nak tinggal pun boleh jadi gak kan...apa pun saya amat setuju dengan firman Allah yang anda beri itu...itu lah yang benar sebenarnya...kita ni hidup bukan atas kehendak kita..yang tu yang betul...kalau kita usaha apa pon kalau ALLah tak sebut "kun" takkan jadi punya... tapi kalau kita minta InsyaAllah dapat...so berDOA la banyak2 walaupun kita ni jahat..hahaha

Catatan Popular