Pelikkan Cinta T___T

Dulu first time waktu aku baca hadis ini...aku merasakan cinta itu amat pelik ...bayangkan nabi SAW  kasihankan Mughith...dan nabi juga tidak memaksa Barirah.. agak2 apa perasaan nabi SAW time tu kan.... tp aku rasa aku faham perasaan nabi tu..Nabi SAW lebih kasihankan Mugith tapi tidak pula membenci Barirah...pelikkan CINTA ....wallahu'alam

Dalam riwayat al-Bukhari daripada ‘Abdullah bin ‘Abbas, katanya:
“Bahawa suami Barirah adalah seorang hamba bernama Mughith. Aku seakan masih terbayang dia mengikuti Barirah dari belakang serta menangis sehingga airmatanya mengalir atas janggutnya. Nabi s.a.w berkata kepada ‘Abbas: “Wahai ‘Abbas, tidakkah kau hairan melihat cintanya Mughith kepada Barirah dan bencinya Barirah kepada Mughith?”. Lalu Nabi s.a.w berkata (kepada Barirah): “Tidak mahukah jika engkau kembali kepadanya”. Barirah berkata: “Apakah engkau memerintahkanku?”. Nabi s.a.w bersabda: “Aku hanya mencadangkan”. Kata Barirah: “Aku tidak memerlukan dia”.

Ulasan

Catatan Popular