SHAM KAMEKAZE sebuah coretan untuknya..

Assalamu'alaikum,

Setelah sekian lama aku banyak mendengar kisah-kisah sham kamikaze dan penghijrahannya...maka aku tersentuh dengan takdir Allah terhadap dirinya..
lalu hatiku berkata "PetunjukMu bukan mainan"...
aku merasa pasti ada disebut dalam al-quran dan hadis mengenai takdir Allah terhadap orang-orang berhijrah kepada kebaikkan...dan aku menjumpainya..supaya aku tidak terpegun dengan manusia tetapi biarlah aku terpegun dengan kuasaNya yang mentadbir sekalian alam... sebagaimana Allah memberi petunjuk hidayahNya kepada orang yang dikehendakiNya...Semoga kita juga mendapatkannya dan beristiqamah dan disayangi serta diredhai olehNya..

Allah berfirman yang bermaksud:

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya. (A-li'Imraan 3:103)

Allah berfirman dalam surah al-baqarah yang bermaksud:

Dan Nabi Ibrahim pun berwasiat dengan agama itu kepada anak-anaknya, dan (demikian juga) Nabi Yaakub (berwasiat kepada anak-anaknya) katanya: "Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama (Islam) ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam". (Al-Baqarah 2:132)

Hadis pertama dalam Hadis 40 Imam Nawawi

" Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : - ' Hanyasanya amalan-amalan itu adalah ( bergantung ) kepada niat, dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa ( balasan ) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya.'












Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka". (Al-Baqarah 2:201)

Mereka itulah yang akan mendapat bahagian yang baik dari apa yang telah mereka usahakan; dan Allah amat cepat hitunganNya. (Al-Baqarah 2:202)

Ulasan

Catatan Popular