MUSLIM>MUNAFIK>FASIK>KAFIR

Pendapat masalah akhlak/aqidah ummat islam:

1. Muslim= orang yang beragama islam(tunduk dan patuh undang/hukum syariat Islam)

(Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: "Agama Islam, yang kami telah sebati dengannya ialah): celupan Allah yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNyalah kami beribadat".
(Al-Baqarah 2:138)

2. Munafik= orang islam yang hipokrit, berpura-pura mengikuti ajaran agama namun sebenarnya tidak mengakuinya dalam hatinya.

"Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah," nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu."
(An-Nisaa' 4:61)

3. Fasik= orang yang engkar akan perintah tuhan tetapi bersyahadah(menyaksikan). antara ciri Golongan ini melakukan dosa secara terang-terangan ibarat dalam negara ini tiada HUKUM/Undang syariat Islam. kita boleh melihat banyak ciri-ciri ini dinegara ini.

“Dan barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasiq.”
( Al-Maidah 5: 47)
.

4. Kafir=orang yang tidak mempercayai dan menolak ISLAM

"Sesungguhnya orang-orang kafir, sama sahaja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak juga akan beriman." (Al-Baqarah 2:6)

5. Orang yang murtad adalah melalui proses

Muslim>Munafik>Fasik>Kafir/MURTAD

5. Bagaimana seorang muslim boleh menjadi kafir(MURTAD).... pasti ada penyebab berlakunya proses penukaran tersebut...begitu juga dengan masalah Akhlak serta akidah umat Islam dinegara ini.... bagi aku perkara ini terjadi apabila terdapat "KELONGGARAN" perundangan/HUKUM ISLAM dalam perlaksanaanNYA maka ia adalah penyumbang terbesar dalam hal masalah AQIDAH/AKHLAK ummat islam dinegara ini

6. Bagi pendapat aku ia adalah kerana MALAYSIA secara UMUMnya tidak mengamal HUKUM ISLAM secara MUTLAK ...walaupun PERLEMBAGAAN MAlAYSIA sudah dinyatakan bahawa ISLAM adalah agama RASMI MALAYSIA tetapi aku sangat hairan kenapa masih belum terlaksana... aku masih mencari penyebabnya... adakah ULAMAK(MUFTI-MUFTI) tidak menyedari hakikat ini? PAsti mereka sedar bukan?

7. Akibat dari "KELONGGARAN" perlaksanaan HUKUM lah akibat terjadinya banyak masalah akhlak dan Aqidah umat islam. Jika dipecahkan dan serta huraikan masalah akhlak dan aqidah umat islam.... pasti ramai yang malas nak baca...apatah lagi amat jauh rakyat mahu BANGKIT dan BERTINDAK... hermmm ...renung-renungkanlah ...betullah kata orang cina "MELAYU BANGSA PEMALAS"....mereka bersangka "jika masuk ISLAM macam Masuk MELAYU" jadi mereka takut ISLAM sbb takut jadi MALAS atas sebab ramai melayu PEMALAS.
Aku menerima kritikan itu pada masa "ini".... kerana malasnya untuk mereka berfikir dan bersuara(berhujah dengan fakta hujah seiring dengan al-quran dan sunnah .....bukan main hembus/caci/maki/cerca/fitnah)

8. Ada seorang india yang suka berforum dengan aku mengenai dengan masalah akhlak dan masalah negara... aku nyatakan ISLAM adalah agama ADIL dan menyuruh kepada kebaikkan.. bla bla bla... maka dia dapat menerimanya tetapi dia mempersoalkan sesuatu " kenapa masih terdapat lagi banyak perkara yang tidak sepatutnya berlaku dlm agama islam?" lalu aku ckp kepadanya " ini adalah masalah PERLAKSANAAN" maka dia membalas.."itulah masalahnya!!!"... kata-katanya itu sudah menunjukkan dia juga mengetahui bahawa PERLAKSANAAN dalam negara ini adalah dalam keadaan AMAT KRITIKAL....bagaimana orang bukan islam nak menerima ISLAM jika kita masih ditakuk lama ...menyalahkan sesama sendiri dalam bidang kepimpinan... kita sepatut sudah lama dalam proses PERLAKSANAAN dan sepatutnya semenjak tubuhnya kerajaan ini maka skarang PEMANTAPAN PERLAKSANAAN sudah nampak jelas tetapi sebaliknya berlaku...jika kau meletak peratusan perlaksanaan maka kita masih dalam 20%. 80% entah hilang kemana..... renung-renungkanlah ek

9. Raja/Sultan/Agong WAJIB memainkan peranan penting dalam menyelesaikan masalah akhlak/aqidah ummat islam di Malaysia ini. Masih lagi terdapat pemikiran yang kurang sensitif mengenai perkataan "AKHLAK dan AQIDAH".. aku masih tidak tahu kenapa... apabila diceritakan pada mereka, maka cara penerimaan rakyat malaysia seperti ia adalah perkara BIASA bagi mereka. Ketua ISLAM didalam negara ini patut melakukan sesuatu secara menyeluruh bukan sekadar bertitah kosong di atas takhtanya... aku menyatakan begini kerana dari dulu hingga sekarang... sebagai contoh: MASALAH PEMAKAIAN UMMAT ISLAM KHUSUSNYA PEREMPUAN masih belum dapat ditanggani oleh Pihak Jabatan Agama masing2.... cukuplah contoh ini dapat dibagi untuk aku mempertikaikan KUASA SULTAN/KETUA AGAMA...mohon ampun bukan berniat menghina tapi itu kenyataan... cuba lihat contoh khalifah Umar yang turun padang dengan merendah diri melihat keadaan Ummatnya... dulu takdak "TV3" maka beliau(umar) tidak dikenali ramai akan rupanya..maka senang baginya untuk melihat realiti keadaan ummat Islam ketika itu.. tapi skarang.. semua orang kenal... dengar dari jauh pon dah tau SULTAN/PM nak lalu/sampai...maka sempatlah untuk "berlakon" didepan sultan...herm..renung-renungkanlah...harap Ketua Islam tidak "BUTA"
.Wallahu 'alam

*INGAT aku bukan PAS/PEMBANGKANG/UMNO/AHLI POLITIK ...aku hanyalah rakyat biasa yang bersuara atas kajian aku sendiri

Ulasan

Catatan Popular